(2) Allah Maha Besar |
Saya mestilah mengimani dan menyakini bahawa manusia
itu dapat dan boleh mencapai kebaikan dan kejahatan melalui daya usaha, ikhtiar
dan kehendaknya. Tetapi sungguh pun demikinan pada hakikatnya saya tidaklah
dapat mencapai kebaikan kecuali dengan taufik dengan pertolongan Allah. Begitu
juga saya tidak akan terjerumus ke dalam kejahatan kecuali dengan kehendak
Allah. Kesemua ini adalah dalam lingkungan izin dan kehendak Allah. Dalam
hubungan ini Allah berfirman:
“Dan jiwa serta penyempurnaannya (penciptaannya)
maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu jalan kefasikan dan ketakwaan,
sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan jiwa itu dengan sesungguhnya
rungilah orang yang mengotorkannya.” ( Q.S. Asy-Syams: 7-10 )
“Tiap-tiap manusia terikat dengan apa yang
dikerjakannya.” (Q.S. Al-Muddatstsir: 38 )
Saya mestilah mengimani dan menyakini bahawa pensyariatan
(penciptaan dan pengubalan) undang-undang adalah hak mutlak bagi Allah. Syariat
dan undang-undang Allah ini tidak boleh dilewati atau dilanggar. Satu-satunya
yang harus bagi muslim ialah melakukan ijtihad untuk mengeluarkan hukum-hukum dari
nas-nas syariat Allah dalam lingkungan yang dibenarkan oleh syariat itu
sendiri. Dalam hubungan ini Allah berfirman:
“Tentang sesuatu apa pun kamu berselisih
maka putusannya (terserah) kepada Allah (yang mempunyai sifat-sifat demikian)
itulah Tuhanku, kepadaNyalah aku bertawakal dan kepadaNyalah aku kembali.”
( Q.S. Asy-Syuura: 10 )
Saya juga mestilah melakukan perkara-perkara berikut:
Saya mestilah mempelajari dan berusaha untuk
mengethui nama-nama dan sifat-sifat yang layak bagi Allah. Dalam hubungan ini
Abu Hurairah telah meriwayatkan hadith yang mana Rasulullah s.a.w. telah
bersabda:
“Allah mempunyai 99 nama, seratus kurang
satu, tidak seorang pun yang menghafaznya kecuali beliau akan masuk syurga.
Allah itu ganjil (tidak genap).” ( H.R. Bukhari dan Muslim )
Saya mestilah berfikir tentang makhluk ciptaan
Allah, bukan tentang zat Allah. Perkara ini saya lakukan kerana patuh dan
tunduk kepada perintah Rasulullah s.a.w. sebagaimana yang tersebut dalam
sabdanya:
“Berfikirlah tentang kejadian ciptaan Allah
dan jangan kamu berfikir tentang zat Allah kerana kamu tidak dapat mentakdirkan
(menentukan zat) Allah sebenarnya.” ( Hadith diriwayatkan oleh Abu Nua’im
dalam ‘Al-Hilyah’ dan Al-Asbihani dalam ‘At-Targhib Wat-Tarhib’ Al-Hafiz
As-Sakhawi berkata: Semua sanad bagi hadith ini daif tetapi apabila ia
dihimpunkan, hadith ini menjadi ‘kuat’. Walau bagaimanpun makna hadith ini
diriwayatkan oleh sebuah hadith dalam sahih Muslim ( lihat Al-Maqasid
Al-Hasanah, Hadith no. 342 )
Saya mestilah memahami bahawa mengenai sifat-sifat Allah pula telah banyak ayat-ayat
Al-Quran yang
menunjukkan sifat-sifat Allah dan kesempurnaan sifat ulihiyahNya.
Di antara ayat-ayat yang menunjukkan
wujudnya Allah s.w.t. itu:
Ada
ayat-ayat yang menunjukkan sifat Qidam (sedia) dan Baqa’ (kekal) bagi Allah.
Ada ayata-ayat
yang menunjukkan bahawa Allah itu bersalahan (tidak sama) dengan makhluk
ciptaanNya,
Ada ayat-ayat
yang menafikan wujudnya anak, bapa, sesuatu yang menyerupai dan bandingan bagi
Allah.
Ada pula
ayat-ayat yang menunjukkan bahawa Allah berdiri sendiri dalam erti kata bahawa
Allah tidak memerlukan pertolongan dari makhluk ciptaanNya, malah makhluk
ciptaanNya itulah yang berhajat kepadaNya.
Ada juga
ayat-ayat yang menunjukkan wahdaniat (keesaan) Allah sama ada pada zatNya, sifatNya,
perbuatanNya dan urusan tadbirNya.
Ada ayat-ayat
yang menunjukkan keluasan ilmu Allah yang mencakupi segala sesuatu,
Ada ayat-ayat
yang menunjukkan iradah (kehendak) Allah yang mengatasi segala iradah dan
kehendak makhluk ciptaanNya,
Ada ayat-ayat
yang menunjukkan bahawa Allah bersifat hayat (hidup) yang kamil (sempurna),
Malah masih
banyak terdapat ayat-ayat yang menunjukkan sifat-sifat dan kesempurnaan Allah
yang tidak putus-putus dan tidak diketahui hakikanya oleh akal manusia.
Kita
membataskan pujian kita kepada Allah sebagaimana Allah telah memujiNya.
Saya mestilah berkeyakinan bahawa pendapat para salafussaleh lebih utama untuk dikuti supaya dapat
menyelesaikan permasalah takwil, pembekuan nas dan menyerahkan
perkara-perkara seperti ini kepada ilmu
dan pengetahuan Allah. Saya juga mestilah berkeyakinan bahawa pentakwilan yang dibuat oleh golongan
khalaf ( yang
datang kemudian ) tidak boleh dijadikan sebab kepada peselisihan yang
berpanjangan antara
golongan khalaf dan lain-lainnya sama ada di masa lampau atau
masa kini.
Saya mestilah mengabdikan diri hanya kepada Allah semata-mata, tidak mensyirikkan
Allah dengan sesuatu.
Pengabdian diri kepada Allah ini saya lakukan kerana
menyahut seruan Allah yang disampaikan melalui para
rasul yang menyeru
masing-masing supaya mengabdikan diri kepada Allah semata-mata dan tidak tunduk
kepada selain Allah. Dalam hubungan ini Allah telah berfirman:
“Dan sesungguhnya Kami telah mengutuskan
seorang rasul kepada tiap-tiap umat (untuk menyerukan) sembahlah Allah sahaja
dan jauhilah thagut itu.” (Q.S. An-Nahl: 36 )
Bersambung …
No comments:
Post a Comment
OK